Jako kupující kamionu v letech 1997-2014 máte nárok na odškodnění dosahující až sta tisíce korun.

Co se stalo?

Výše zmíněných 6 společností, které dohromady pokrývají více než 90 % evropského trhu ve výrobě nákladních automobilů o hmotnosti 6-16 t, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů. Tím došlo k umělému navýšení cen vozů o 15-20 %“, Toto zjištění potvrdila Evropská komise a kartelistům udělila rekordní pokutu ve výši 2,8 miliard eur (rozhodnutí Evropské komise najdete zde).

„Výše odškodnění představuje rozdíl mezi cenou, ze které bylo nákladní vozidlo zakoupeno a cenou, která by vznikla přirozeným vývojem trhu bez kartelové dohody. Nárok máte také na úroky z prodlení a náhradu vynaložených nákladů na soudní řízení,“ vysvětluje advokát a partner AK CIKR Štěpán Ciprýn. „Rozdíl mezi cenami určí znalecký posudek, řádově se jedná o statisíce korun, při větších množstvích i o miliony.“

Ilustrační fotoPrávo na kompenzaci!
Právo na odškodnění mají fyzické i právnické osoby, které v letech 1997–2014 zakoupili na evropském území nový nebo ojetý automobil nad 6 t od uvedených společností, ale i od jiného výrobce, neboť i tato cena byla ovlivněna protizákonnou dohodou. Nárok vzniká v případě koupě, úvěru, pronájmu nebo leasingu od výrobce nebo lokálního dealera.

Vymáhání náhrady škody představuje velmi složitý proces. Bez pomoci zkušeného advokáta se usilovat o odškodnění u výrobců nákladních vozidel, jimiž jsou ohromné nadnárodní společnosti, pravděpodobně nevyplatí. „Pokud si myslíte, že máte nárok na odškodnění, zkompletujte si všechny podklady,“ radí Štěpán Ciprýn z AK CIKR. „Je rozumné si vybrat advokátní kancelář, která se specializuje na hospodářskou soutěž a má zkušenosti s vymáháním takovýchto nároků. Můžete se obrátit přímo na nás. Rozhodnutí Evropské Komise představuje stěžejní důkaz, že jednání kartelové dohody probíhalo a bylo protiprávní, a to Vám usnadní procesní pozici ve sporu, neboť se výrobci nemohou zbavit své odpovědnosti. Mohou pouze napadnout přiznání a výši náhrady škody.“

Text nevyjadřuje názor redakce