Co se ale změnilo jsou cíle cest Čechů, vybírají si vzdálenější destinace než třeba před pěti či deseti lety. Nejzásadnější změnou je podle Věry Janičinové ze STUDENT AGENCY, která se prodejem letenek zabývá téměř dvacet let, technologický posun. V dnešní době se většina letenek prodá přes internet. Málo kdo si dokáže představit jejich jiný nákup. „Když ve STUDENT AGENCY vzniklo samostatné oddělení, které se zabývá letenkami, online prodej v podstatě neexistoval. To znamená, že zákazníci chodili osobně, volali, případně posílali emaily,“ vzpomíná Janičinová.

„V některých případech jsme vypisovali letenku ručně – přitom bylo velice důležité nesplést se, aby zákazník doletěl tam, kam má. Celkově letenka spíš vypadala jako bloček asi šesti papírů – 4 letové kupóny a kopie,“ přibližuje začátky prodeje po roce 2000.

Dnes už si vše zákazník může vyřídit online, ani to nebylo ještě před 15 lety samozřejmé. „Byli jsme první, kdo nabídl na českém trhu zákazníkům opravdu chytrý online prodej, systém fungoval jako živý prodejce letenek, jednoduše vyhledával pro zákazníka tu nejvýhodnější cenu, porovnával cenu letů i na jiné dny, než znělo zadání, popřípadě cenu i z dalších okolních letišť,“ vysvětluje ředitelka letenkového oddělení STUDENT AGENCY.

Koupě letenky? Tři měsíce předem.
Češi si i dnes nakupují letenky v průměru tři měsíce předem. To se v posledních dvaceti letech nezměnilo. Zatímco dnes ale hned po pár klicích na internetu obdržíte letenku do emailu, dříve byl nákup předem nutnost.

Pokud lidé plánovali cestovat v létě, vytvářeli si rezervace vybraných letenek v březnu, dubnu či květnu. Zaplatit a vyzvednout si ji ale přišli do poboček třeba až za čtvrt roku. „Letecké společnosti dříve měli delší časovou lhůtu na vyřízení rezervace,“ vzpomíná Janičinová.

Dnes lidé kupují své letenky hned při výběru. Se zkracováním lhůty nutné pro vystavení podle Janičinové vzrostl zájem zákazníků o takzvané pojištění storna. „I tři měsíce jsou dlouhá doba a je těžké předvídat, jaká bude situace za čtvrt roku. Proto mají zákazníci o pojištění zájem, a to až u 50 procent prodaných letenek u nás ve STUDENT AGENCY,“ vysvětluje Janičinová.

Důvěra v létání? U Čechů neklesá
Za téměř dvacet let v letenkovém businessu zažila Věra Janičinová i řadu událostí, které doslova otřásly celým světem a nejenom letectvím. „Teroristické útoky, letecké katastrofy, živelné pohromy… Po těch letech mi připadá, že jsou Češi vůči obdobným událostem obrnění. Jejich rozhodování, jestli někam letět či neletět to příliš neovlivňuje. Když už zaznamenáme náhlý pokles o nějakou destinaci, vcelku rychle se tam opět vrací,“ shrnuje. Přesto se podle ní za dvacet let hodně změnilo – letiště jsou více střežená, cestující podléhají důkladné kontrole, a to i díky moderním technologiím. „Od cestování je to přesto neodradilo, a naopak jich přibývá. Cestují staří, mladí, všichni,“ dodává Janičinová.

Text nevyjadřuje názor redakce