Bohužel mnoho z vyjmenovaných akcí si s sebou nese pachuť uzavřených klubů pro VIP klienty, v horším případě slouží pro sběr vizitek finančních poradců, či multi-level podvodníků. Vzhledem k rostoucí popularitě této formy budování B2B vztahů je to velká škoda. Ostatně jen na českém internetu hledá networking měsíčně několik stovek lidí, a to dokonce i v rámci konkrétních oborů jako IT či cestovních ruch.

 

 

Když mají podnikatelé rande

Ověřeným konceptem je speed networking – rychlý networking. Za jeho vznikem stojí americký podnikatel Tom Jaffee, zakladatel projektu Match Events, bývalý produktový manažer společnosti Microsoft. S myšlenkou rychlé podnikatelské seznamky přišel na konci devadesátých let. Potenciální obchodní partneři se seznamují identicky jako na rychlém rande. Sedí naproti sobě u stolečků, po několika minutách konverzace se střídají.

Časový limit nutí říci pouze to nejdůležitější a zároveň odhaluje atraktivitu projektu. Investoři mají možnost poznat více firem na jednom místě, startupy trénují tzv. elevator pitch (krátké představení) a zajeté společnosti objevují nové partnery bez bloudění na trhu.

netforest text v1

Osvědčeného speed networkingu se drží pražská akce Net Forest. Jejího třetího pokračování se zúčastnil také zástupce našeho vydavatelství, Boris Mečiar, Key Account Manager.

Jeho zpětná vazba potvrzuje, že takové setkání má z pohledu rozvoje byznysu smysl: „Originální uchopení konceptu networkingového navazování kontaktů (speed networking + klasické byznysové setkání, pozn. redakce), se kterým přišel Net Forest, na mě zapůsobil nadmíru pozitivně. Realizace této akce v příjemné atmosféře michelského WineBaru předčila má očekávání. Výběr účastníků byl proveden velmi citlivě tak, aby každý navázal kontakty, které budou přínosem pro jeho byznys. Od zástupců kreativních startup projektů, potencionálních investorů, odborníků na firemní kulturu až po zástupce médií. Dalšího setkání se rád zúčastním, opět s cílem poznat někoho zajímavého a navázat další kontakty.“

Velký důraz na sestavu účastníků potvrzuje i samotný zakladatel networkingu Ondřej Bukáček: „Net Forest je navržen tak, aby nikdo neseděl v koutě. První párová představení prolomí ledy, během rautu už se přirozeně vytváří hloučky, které si spolu chtějí dále popovídat. Každý účastník osobně pozná 10 až 20 lidí.“

Důkazem výše zmíněného tvrzení jsou příběhy a spolupráce, které mají kořeny právě v Net Forestu. Například úspěšná softwarová firma Movisio pro své klienty domluvila originální dárky v podobě byznys svetrů od startupisty Michala Richtera z LiveSweaters. Startup WebMedea services začal vyhledávat nové talenty prostřednictvím aplikace QuickJOBS. Mezi další zajímavé účastníky se řadí investor Jan Pravda z Pravda Capital či zkušený investor Tomáš Brabec, který na networkingu vyhledává české projekty pro globální expanzi.

netforest text v2

Networkingová setkání v České republice jsou pro firmy jak příležitostí, tak jasnou výzvou k tomu, aby budovali kontakty. Otázkou tak zůstává, jak se k rostoucímu zájmu postaví pořadatelé a jak nároky účastníků ovlivní kvalitu pořádaných akcí. Přebírání funkčních konceptů, mezi které se řadí avizovaný speed networking, je očividně jednou z funkčních cest.

Text nevyjadřuje názor redakce