Podnikatelé zakládají a rozvíjí sociální firmy s nemalým ziskem. V České republice již více než 200 podniků ukazuje, že se dá podnikat, vydělávat peníze a zároveň v regionu pomáhat jak konkrétním lidem, tak i přírodě. Přitom nejde o žádnou charitu!

V dřívějších dobách by jistě nikoho jen tak nenapadlo, že pojem „sociální“ bude někdy přímo spojený s podnikáním. Proč také? Podnikatelé ještě před několika lety, pokud chtěli udělat něco dobrého navíc, věnovali peníze neziskové organizaci, většinou humanitárně či ekologicky zaměřené. Na svůj web pak zavěsili logo sdružení a stali se společensky odpovědní. Ať byla myšlenka sebelepší a spolupráce bezesporu smysluplná, mohla jedna i druhá strana kdykoliv zaniknout a tím také přímá pomoc lidem nebo přírodě. Nedostatek financí hrozil vždy oběma stranám. Podnikatelé často ručili svým majetkem a neziskové subjekty například nedostaly potřebný počet grantů pro svou činnost i zaměstnance a byl konec. Čekání – především legislativní – na vhodné řešení, spočívající ve spojení obou stran s výsledným ziskem bez opuštění dobrých myšlenek, bylo poměrně dlouhé. A konečně je tu. Otevřít takový podnik může dnes jak firma, tak původně nezisková organizace.
Chcete vědět jak na to? Nová služba České spořitelny Sociální bankovnictví je tu pro Vás!

Podnikáte jako kdokoliv jiný
Sociální podnik není charita ani chráněná dílna. V těchto firmách se už nic nezkouší, jde o skutečný trh práce. Základní podmínkou je, že se musí jednat o subjekt soukromého práva a tím je mj. zachována autonomie sociálního podniku. Podnikání v dané lokalitě se také zajímá o místní rozvoj. V místě, kde se firma ocitá, zaměstnává, tvoří a prodává, se naprosto přirozenou cestou rozvíjí region.
Líbí se vám tato myšlenka? Jak tedy založit či transformovat svou firmu/organizaci na sociální podnik?

Nejen v České republice musíte dodržet tyto zásady:
- Prospívejte svými aktivitami společnosti nebo životnímu prostředí.
- Hrajte nepostradatelnou roli v místním rozvoji a dejte pracovní příležitosti osobám se zdravotním, sociálním nebo kulturním znevýhodněním.
- Zisk pak z větší části použijte pro další rozvoj vašeho sociálního podniku nebo plnění předem definovaných sociálně prospěšných aktivit.

Odborníci z České spořitelny jsou připraveni Vám pomoci

Má to svá rizika, ale ta k podnikání patří. Chce to odvahu, vytrvalost a vlastní
názory i zkušenosti
Po výčtu všeho, co sociální podnik vlastně je a není, tu máme to nejdůležitější: kolegy a zaměstnance. I když máte případnou obavu ze zaměstnávání osob, které jsou na trhu práce ohroženou skupinou, můžete si vybírat a možná budete mile překvapeni.
Udělejte si vlastní názor a mějte svoji reálnou zkušenost a toho se držte. Ne každý, kdo nedokázal sehnat práci, je beznadějně odepsaný zaměstnanec. Ověřte si ve svém městě, kde se pohybujete, jak to je ve skutečnosti. Přidejte se k podnikatelům z Čech, Slovenska, Německa, Británie a Belgie a dalším evropským velikánům sociálního podnikání. Ti také někde začínali nebo se rozvíjeli v čase, stejně jako vy.

Text nevyjadřuje názor redakce