Čína je bezkonkurenčně největším trhem pro vozy na elektrický pohon. V podílu prodaných elektromobilů na celkový prodej aut vede sice Norsko, ale v absolutních číslech dominuje světovému žebříčku Čína, která podporuje nákup vozů pobídkami a příznivou politikou jejich provozu ve městech.

Průmysl elektrických vozidel prioritou čínské vlády definované mimo jiné ve strategii „Made in China 2025“. Cílem je pět milionů elektrických vozidel na silnicích do roku 2020.

Na rozmach čínské elektromobility je úzce napojena výroba baterií pro tato vozidla. Konkurence je vysoká, vyrábějí je jak giganti z Jižní Koreje či Japonska, tak i domácí producenti. Díky velkým investicím se od loňska zdvojnásobila výroba na 125 GWh, přičemž analytici předpokládají její nárůst na 250 GWh do roku 2020, a do roku 2021 se má Čína podílet až 65 % na světové produkci lithiových baterií.

Země exceluje v produkci 25 KWh baterií, naopak technologicky pokulhává ve výrobě 75 až 100 KWh baterií a současná produkce je nedostatečná. Takové autobaterie vyžaduje třeba americký výrobce elektromobilů TESLA.

Před Čínou stojí další nemalé výzvy - snížit náklady na výrobu baterií, neboť ty se až z poloviny podílí na celkových nákladech vozidel, rozšířit dobíjecí infrastruktury, zkrátit čas dobití baterie a prodloužit dojezdovou vzdálenost jednoho nabití. Právě zde se objevují příležitosti spolupráce se zahraničními subjekty.

Investování zahraničních producentů je oficiálně podporované a významným počinem je nedávné odstranění podmínky společného podniku s čínským partnerem. Na druhou stranu, zahraniční producenti vyrábějící v Číně nedosáhnou na vládní dotace pro výrobce baterií, neboť podmínky splňují jen domácí výrobci.

V případě zájmu o více informací k tématu, případně prověření, zda také váš výrobek či služba zapadá do priorit čínské vlády a je pro něj příležitost pro uplatnění na trhu, jsou čínská zastoupení agentury CzechTrade plně připravena pomoci.

Text nevyjadřuje názor redakce