Generální ředitel stavebnin PRO-DOMA Petr Vaněrka (45) plánuje zvýšit zastoupení ve velkých městských aglomeracích jako Praha nebo Plzeň. Segment dlouhodobě neprožívá velké turbulence a je tak prostor pro další růst. Tržby chce letos zvednout o 10%.

Jaké jsou největší plány stavebnin PRO-DOMA na tento rok?
V roce 2016 máme v plánu tradičně růst jak akvizičně, tedy nákupem dalších prodejen, tak organicky zvýšením výkonů stávající obchodní sítě čítající 75 prodejen. Zásadnější očekávání máme v síti partnerských stavebnin, jimž dáme letos výraznou podporu. Partnerské stavebniny společně s námi v brandu PRO-DOMA tvoří distribuční síť čítající 120 prodejen v celé ČR. Hodláme také vstoupit do velkých městských aglomerací jako je například Praha a Plzeň, kde momentálně nemáme silné postavení. O všem rozhodnou příležitosti, které se naskytnou a kterých bude možné využít. S týmem velmi schopných lidí, které ve společnosti máme, chceme dosáhnout metu 150 prodejen do roku 2020. V letošním roce máme v plánu navýšit obrat o 10% a to kombinací akvizic a zvýšením vlastního výkonu. Rok tedy budeme končit na 4,7 mld. Podotýkám, že to je číslo bez partnerské obchodní sítě. Pokud bychom to chtěli sčítat, pak je to více než 5,7 mld obratu na trhu stavebnin v ČR. Vždy se ziskem, který atakuje hranici 2% z obratu, což nám umožňuje další růst a v důsledku příznivého cash flow platit naše závazky vždy na den splatnosti.

V loňském roce došlo ve vašem oboru k významné akvizici slovenská skupina STAVMAT koupila vaší konkurenci RAAB KARCHER, neměli jste také zájem o koupi tohoto řetězce?
Je veřejně známo, že jsme zájem měli. Bohužel náš zájem směřoval právě ke zmiňovanému distributorovi RAAB KARCHER, ale „Saint Gobain“ prodával i maďarskou distribuční síť a transakci vnímal podmínečně jako nerozdělitelnou. V jednání jsme byli až do konce, ale kontrakt nakonec neuskutečnili z mnoha důvodů a okolností, které nastaly.

Znojmo prodejnaMyslíte si, že je na trhu místo pro rozšiřování poboček?
Spotřeba v „našem“ segmentu je dlouhodobě bez větších turbulencí. Zkušenosti z mnoha akvizic, které jsme uskutečnili, s tímto tématem máme, a proto to umíme posoudit. Plánujeme tedy nadále přebírat menší podniky, jejichž vitalita a konkurenceschopnost v dané lokaci odpovídá našim záměrům a má je tedy smysl převzít a nadále rozvíjet.

Kdo je váš klíčový zákazník? Specializujete se více na retail nebo velkoobchod?
Máme v podniku rozvinutou práci s distribučními kanály. Základním způsobem skutečně rozdělujeme na distribuci na velkoobchod a maloobchod. Velkoobchod činí 35% celkového obratu, takže takto by se dalo říci, že stavební firmy a koncoví zákazníci mají převahu, avšak my vidíme mimo jiné též rozdíly mezi stavebními firmami a koncovými zákazníky, mnohdy nazývanými „samostavitelé“. Jsme retailově silní prodejci a i náš partnerský program je určen projektově právě na penetraci trhu s cílem obsloužit koncového zákazníka a menší stavební firmy. Naší cílovou destinací nejsou developerské projekty, infrastrukturní investice a barterové obchody.

V Česku panuje povědomí, že sehnat dobrého řemeslníka je velmi těžké, neplánujete se v tomto ohledu angažovat ve vzdělávání a rekvalifikaci, aby se tento stav napravil?
Toto je bohužel velká pravda a situace v oblasti nedostatku kvalifikovaných stavebních firem je nepřehlédnutelná. Plynule rostou nároky investorů, zvyšuje se variabilita stavebních technologií a zde jsou inovace naprosto zřetelné. Proti tomu schopnost aplikace materiálů u většiny stavebních firem stagnuje. Zásadně se angažují sami výrobci, se kterými pořádáme školicí semináře směrované k osvětě znalosti postupů a materiálů. Sami necítíme zásadní edukativní povinnost, vyjma businessové potřeby. Tím netvrdíme, že se nesnažíme a nebudeme snažit o osvětu bez ohledu na ekonomický profit, nicméně úlohu rekvalifikačního a vzdělávacího mentora nemáme šanci sehrát a ani se o to nebudeme pokoušet.

Kdybych vám položil otázku, proč má zákazník jít právě do stavebnin PRO-DOMA, jak byste odpověděl?
Byl bych raději, kdyby mohl odpovědět sám zákazník, proč chodí právě k nám. V minulém roce jsme obsloužili více než 20.000 registrovaných zákazníků. Kvalifikujeme se mezi hlavní hráče na trhu a tak si pochopitelně uvědomujeme, jak je důležité obstát v této roli. Naší konkurenční výhodou je schopnost adaptovat se přímo na potřeby zákazníka individuálním přístupem a stavební dílo doprovázet po celou dobu výstavby. Naši zákazníci vědí, že jsme seriozním partnerem a jsou nám věrní z mnoha důvodů. Na trhu vnášíme propracované motivační programy i krátkodobé kampaně zaměřené na podpory prodeje určitých sortimentů. Momentálně probíhá program PRO-BONUS, který je mezi našimi zákazníky velmi oblíbený, neboť jako benefit k nákupu získávají navíc velmi hodnotné dárky, které nemají nikdy dopad na tržnost našich nabídek.
Více na www.pro-doma.cz  www.pro-dum.eu

Petr Vaněrka (45)

  • Petr VaněrkaNarodil se v Příbrami. Studoval ekonomii a podnikání a absolvoval na Cambridge Business School v oboru management a leadership.
  • Pracoval v bankovním sektoru v letech 1992 – 2004. V roce 2005 přešel do oboru prodeje stavebních hmot. Od roku 2010 působí jako generální ředitel společnosti PRO-DOMA, SE, kde se též věnuje problematice akvizic a fúzí.
  • Vaněrka je ženatý, má dvě děti, ve volném čase se věnuje rodině, v zálibách preferuje horskou cyklistiku a cestování. Má rád moderní umění a hudbu.
Text nevyjadřuje názor redakce