1.Pohled = Cash Flow aspekt
První výhodou při nákupu Cloud computing služeb je, že namísto jednorázové investice do statické infrastruktury (servery, storage, networking, atd) si kupujete za měsíční cenu službu, takže z pohledu Cash Flow v prvním roce zaplatíte např. namísto 1 milionu korun za CAPEX jen 350 tisíc korun rozložených do měsíčních plateb za služby (OPEX). Přičemž služby odpovídají konfiguraci, kterou si definujete na začátku, resp. ji měníte v průběhu dle vývoje vašich nároků na IT zdroje. Dopad do Cash Flow je tedy při nákupu služby pozitivní. Navíc jsou náklady na službu snadno predikovatelné.

2. Pohled = Provozní Efektivita a Synergie
Při výpočtu TCO na vlastněnou infrastrukturu, kterou porovnáváte s nákupem služby, je potřeba u zákazníka započíst všechny interní náklady jako např. cena energie za IT i non IT (Operátor má zpravidla lepší PUE), cena za vlastní datové centrum včetně klimatizace, UPS a všechny redundance v rámci odpovídajících Tier daného Datového centra. Dále je nutné započíst náklady na specialisty, kterých musíte mít celou řadu dle různých odborností, (databáze, operační systémy, servery, networking, disková pole, atd) i když na rozdíl od operátorů cloudu využití specialistů bude nižší, přičemž náklady na jejich mzdy a udržení odbornosti jsou vysoké. Pro střední a menší firmy je také podstatná nákupní cena komponent, resp. vyšší slevy cloud operátora u dodavatelů.
V neposlední řadě je tu aspekt dimenzování a škálovatelnosti infrastruktury, tedy, že formou služby si objednáte pouze výkonové parametry, které v daný okamžik potřebujete a v případě rozšíření nemusíte investovat do celé hardwarové komponenty, ale formou služby pouze přiobjednáte jen nově požadované výkonové jednotky.

3. Pohled = Zohlednění kvality řešení
Kvalita může být rozdílná buď v jednotlivých elementech řešení, např. servery nebo disková pole, kdy z pohledu optimalizace nákladů koncoví zákazníci zpravidla volí jiné komponenty než operátoři, resp. kupují zpravidla kombinaci kvalitních produktů, ke kterým doplňují levnější prvky, což velcí cloud operátoři díky vnitřním procesům a definovaným SLA nedělají.
Druhým pohledem zohledňujícím kvalitu je samotná architektura cloudového řešení, kdy operátoři důsledně dodržují design vysoké dostupnosti (HA=High Availability), což zpravidla znamená, že operátor má všechny komponenty dvakrát a mnohdy je redundance větší než dvojnásobná. V neposlední řadě má cloudový operátor nepřetržitý dohled 24×7, což nebývá pro malá datová centra typické.

Závěrem
Závěrem lze říci, že platí orientační pravidlo čtyřnásobku, tedy, že počáteční investice do infrastruktury je jen ¼ celkových nákladů, které nás vlastnictví (TCO) této ICT infrastruktury stojí v horizontu 4 let. Největší další náklady jsou celková spotřeba energie, správa, podpora aj. - viz graf TCO. Pokud máte zájem zjistit, jak by dopadlo finanční porovnání vaší firmy při porovnání nákupu vlastní infrastruktury a pronájmu formou služby, tak bude nejlepší pozvat si externího specialistu, který takové porovnání za součinnosti zákazníka zvládne a pomůže vám při vašem rozhodování. Přičemž netvrdíme, že za všech okolností vyjde TCO služby menší než vlastnictví, i když je to typické. Záleží vždy na konkrétním zákazníkovi, jeho situaci, interních nákladech, době životnosti, resp. obnovovacím cyklu a dalších parametrech, které jsme v článku přiblížili.
Richard Novák, ředitel pro strategii, GTS Czech
Milan Petrásek, produktový manažer, GTS Czech

Text nevyjadřuje názor redakce