Avia prošla od poslední změny majitele v roce 2006 obdobím náročného procesu integrace do globálních plánů indické společnosti Ashok Leyland Ltd., která je součástí a vlajkovou lodí „obří“ skupiny HINDUJA Group, globální holdingové společnosti, která kromě automobilového průmyslu podniká i v dalších oblastech. Ashok Leyland je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel a autobusů – jen v loňském roce vyrobil celkem 94 000 vozidel! Díky této spolupráci se z lokálního výrobce nákladních vozidel pro střední a východní Evropu stala Avia v posledních letech globální značkou - Ashok Leyland pomohl Avii nejen překonat odbytovou krizi v letech 2008-2009, ale ve společných projektech jí otevírá zcela nové trhy. „Ve Spojených arabských emirátech se ve výrobním závodě Ashok Leyland montují vozy Avia s koncernovým motorem pro trhy Středního Východu, v jižní Americe se díky spolupráci s partnerem Ashok Leyland, argentinskou firmou Tatsa budou v montážním závodě v Uruguayi montovat vozidla s motory Cummins pro Argentinu, Brazílii a Uruguay.“, informoval Michal Krátký z Avia Ashok Leyland Motors s.r.o., který je zodpovědný za prodej v těchto regionech.

„Propojení produktového portfolia Avia a Ashok Leyland odpovídá novému trendu v automobilovém průmyslu, který odstartovala poslední globální krize. Tlak na snížení jak výrobních tak provozních nákladů vozidel roste a jedinou odpovědí na tuto poptávku v celosvětovém měřítku může být spojení západních technologií a výrobních i obchodních kapacit rychle rostoucích trhů v Asii a Jižní Americe. Výsledkem spolupráce pak bude nabídka kvalitních a současně dostupných a ekonomicky velmi efektivních vozidel pro zákazníky z celého světa.“, představil dlouhodobé plány člen nejužšího vedení a prokurista společnosti Avia Ashok Leyland Motors s.r.o. Tomáš Jiřička.

Automobily Avia jsou díky optimalizovaným rozměrům vozidla jako celku i kabiny velmi kompaktní, navíc jsou variabilní a jednoduchost konstrukce přináší značnou odolnost a vysokou spolehlivost. Díky kombinaci pozinkovaného plechu s kataforicky nanášeným primárním lakem, plničem a krycím lakem snese kabina srovnání s karoseriemi osobních vozů. Bohatá je i tradice výroby, která k dobrému jménu značky na zahraničních trzích výrazně přispívá. Nákladní automobily se v Letňanech vyrábí od roku 1946, přičemž česká společnost Avia byla založena už v roce 1919 a ze začátku se orientovala na výrobu letadel a leteckých motorů. Vysoká kvalita výroby, jež je pro Avii typická, měla hlavní zásluhu na jejím úspěchu nejenom v zemích dřívější RVHP, ale také na trzích severní Afriky. „Avia se za posledních 65 let vždy držela osvědčeného modelu – vyrábět auta co nejjednodušší konstrukce bez zbytečné elektroniky, s výjimečnou robustností pro extrémní odolnost a spolehlivost i v těch nejnáročnějších podmínkách. Dnes navíc v letňanském závodě vyrábí moderní vozy Euro 5, které se mohou směle rovnat s konkurencí největších evropských výrobců, Avia je velmi daleko i v oblasti podpory elektromobility – v USA jezdí stovky elektromobilů Smith Electric s podvozky a kabinami z Letňan.“, uvedl šéf marketingu a poprodejních služeb Avia Ashok Leyland Motors s.r.o. Michal Bačkovský.

Vozy Avia si drží dobrou pozici na domácím trhu, za výrazné podpory nového majitele se také společnosti v posledních letech podařil jak návrat na tradiční trhy ve střední a východní Evropě, které Avia v minulosti opustila, tak vstup na zcela nové trhy v západní Evropě. Prodeje vozidel Avia byly obnoveny v Polsku, Maďarsku, Rumunsku či Bulharsku. Dceřiná distribuční společnost sídlící v Moskvě úspěšně rozvíjí nejen prodej nákladních vozidel Avia v celém regionu států bývalého Sovětského svazu, ale aktivně se podílí i na rozšíření produktového portfolia pro globální trhy - společném projektu výroby autobusů na podvozcích Avia s dodavatelem autobusových nástaveb z Volgogradu. V letošním roce došlo k uzavření dohody o distribuci vozidel Avia s významnými partnery ve Francii, Turecku a Izraeli, kam do konce roku zamíří první podvozky. V hledáčku firmy pak jsou, podle představitelů společnosti, rovněž státy Skandinávie či Beneluxu.

Text nevyjadřuje názor redakce