Student Novák by nejraději vypnul počítač a vyrazil na kole po horách, kam se na část semestru uchýlil, aby unikl ruchu velkoměsta, a především aby nemusel platit drahý podnájem. Ale zkoušky se skutečně blíží a být občas na semináři se vyplatí, zvláště když je předmět náročný a vyslechnout si jen přednášku nestačí. „Ahoj, taky jsi na semináři?“ táže se kamarád, nacházející se právě někde za mořem...

Škola nové generace
Zatím se takto nevyučuje, ale faktem je, že vyspělé technologie přetvářejí život lidský způsobem, který by byl nedávno ještě považován za výplod fantazie autora sci-fi románů. Došlo i na tak klasické zařízení, jakým je škola. Představa, že žák či student se musí ráno odebrat do budovy, kde bude naslouchat vyučujícím, se pomalu stává minulostí. Příkladem těchto změn je pražská vysoká škola Unicorn College.
Tato moderní soukromá vysoká škola už tři roky nabízí kvalitní vysokoškolské bakalářské studium v oblastech informační a komunikační technologie, ekonomie a managementu. Letos se uskutečnila i první promoce jedenácti absolventů, k nimž v září přibude dalších deset bakalářů. Řečeno čísly: před třemi lety nastupovala do prvního ročníku necelá stovka studentů, v řádném termínu jich absolvovalo 11.
Postupný úbytek mě poněkud překvapil. Ředitel školy Marek Beránek mi poskytl vysvětlení: „Statistiky zkresluje kreditní systém, který umožňuje rozložení studia na více let, ale „úmrtnost“ v ročnících samozřejmě je – studium je náročné, a kdo se mu nevěnuje pravidelně, nemůže u zkoušek uspět. To, že si studenti školu platí, neznamená, že dostanou diplom bez prokázání znalostí. Na druhou stranu jim ale poskytujeme rozsáhlou podporu včetně individuálních konzultací, a kdo chce, neměl by mít problémy školu dokončit. Pak jsou tu další studenti v kombinovaném studiu. Už pracují, takže zkušenosti mají, ale pokud se neúčastní přednášek, mohou se dostat do problémů.“

Vzhůru na cestu virtualizace
V této souvislosti se ve vedení školy zrodila myšlenka virtualizace. „Uvědomili jsme si, že lidi, kteří studují při zaměstnání a jezdí do Prahy z různých končin republiky, příliš časově zatěžujeme,“ vysvětluje nový projekt ředitel školy Marek Beránek a pokračuje „Vyžadování fyzické přítomnosti na přednáškách v budově školy se už ve světě pomalu stává přežitkem. Snazší je připojit se přes internet z místa, kde se student právě nachází, a v době, kdy má čas, což může být zvláště výhodné pro kombi studenty.“ Ti doposud museli každý pátek odpoledne a jednou za 14 dní v sobotu jezdit do školy, a tak se stávalo, že když byl student zaneprázdněn a do školy se nedostal, ztratil kontakt s výukou, a nakonec i zájem o studium.
„Díky našemu projektu virtualizace chceme studentům jejich studium usnadnit a poskytnout jim maximální podporu ke studiu formou elektronických studijních textů, audiovizuálních přednášek přístupných formou podcastů, self-testů nebo řešených a neřešených příkladů. A to vše prostřednictvím internetové služby Unicorn Universe. Student se tak může daleko lépe dopředu připravit na výuku a při přímé výuce s vyučujícím se ptát na konkrétní věci, kterým například neporozuměl. Pedagog tak při své výuce shrne přednášku, primárně se zaměří na vysvětlení složitějších problémů a zodpoví otázky studentů. Podobně to funguje v USA, Anglii, ve Švédsku. Neméně důležité je také dobře kombinovat jednotlivé vzdělávací nástroje (virtualizace, přímá výuka, samostudium apod.) a vědět, jaká je přidaná hodnota té které formy a co dá studentovi,“ dodává Beránek.
Dnes se lidé sdružují prostřednictvím internetu více než v reálném životě. Na Facebooku si sdělují důvěrné informace, komunikují elektronicky. To je současnost a příklad Unicorn College dokazuje, že nemá smysl bojovat s moderními trendy, generace se mění, a musí se tím pádem změnit i škola. Podrobnější informace o Unicorn College naleznete na www.unicorncollege.cz nebo na www.facebook.com/unicorncollege.

Text nevyjadřuje názor redakce