Například Hyundai se svou ucelenou řadou IONIQ nabízí tři varianty vozů. K dispozici je plně elektrický model, model plug-in-hybrid, který snoubí to nejlepší z obou světů, a nakonec model s čistě hybridním pohonem. Jízda s každým z nich je jiná, ale hlavně odlišná od běžného dieselu nebo benzínu.

Po chvíli jízdy s hybridním autem si všimnete, že když nezrychlujete příliš agresivně, jede auto čistě na elektriku výrazně déle. Přepnete si displej palubního počítače na sledování jízdních režimů a sami se podvědomě snažíte, aby se benzínový motor zapojoval co nejméně. Vaší motivací snad ani nemusí být nižší spotřeba benzínu. Najednou se z toho stává soutěž mezi vámi a vaším autem, na jejímž konci je ekologický provoz. A když před obchodním domem parkujete v naprosté tichosti jen na elektromotor, jste větší podívanou než bručící osmiválec prémiového SUV. Akorát pozor na chodce, oni vás neslyší!ioniq share

Jízda v elektromobilu je pak zcela samostatnou kapitolou. Hyundai IONIQ nabízí možnost ovlivňovat míru rekuperace energie při zpomalování a to ve 4 stupních od nula do tří. V praxi to vypadá tak, že při sundání nohy z plynového pedálu auto „brzdí motorem“ podle navolené intenzity. Samozřejmě čím větší intenzita rekuperace, tím více zpětně dobíjíte akumulátory a prodlužujete tak dojezd automobilu. Je to, jako byste při brzdění motorem dolévali palivo do nádrže. Režimy lze volit pohodlně pádly pod volantem a měnit je kdykoliv v průběhu jízdy a samotného brzdění. Když nastavíte nejvyšší stupeň 3, rozsvěcí se již brzdová světla, protože zpomalení je natolik intenzivní, že pro ostatní účastníky silničního provozu to vypadá, jako když sešlápnete brzdový pedál. A vaše soutěž se sebou samým a vaším autem jede opět na plno.

Na centrálním displeji se zobrazuje údaj o dojezdu vozu a stavu akumulátorů. Když se například vyvarujete prudkého zrychlení, nebrzdíte pedálem a měníte intenzitu rekuperace energie dle situace, tak přejedete celou Prahu bez doteku brzdového pedálu a místo ujetých 30 km snížíte dojezd auta z původních 270 km na 250 km. Znamená to, že jste 10 km ujeli vlastně bez spotřeby energie, a to jen vlastní snahou ovládat auto ekologicky. Prostě sen.

A v zimně si najednou uvědomíte, že vše, co v autech běžně používáme, vyžaduje energii. U benzínového auta vám to vůbec nedochází, ale u elektromobilu jsou souvislosti okamžitě vidět. Zapnete vyhřívání sedadel a okamžitě snižujete dojezd auta o 3–5 km? Svůj chytrý telefon položíte na dobíjecí plochu a ejhle, 2 km z celkového dojezdu jdou dolů. I rádio na vyšší hlasitost ovlivňuje spotřebu energie, tedy dojezd vašeho auta. Samozřejmě to neznamená, že si vypnete vyhřívání i rádio, chceme tím poukázat na to, že vše souvisí se vším. Tak jako v životě. Inu, také jsme se smáli rodičům, když nás nutili všude poctivě zhasínat. Dnes už víme, že to mysleli dobře.electrifying hybrid

Doba se mění a k upoutání pozornosti už není nutné vlastnit osmiválec o objemu 5 litrů. Naopak. Pokud váš jezdecký styl právě s osmiválcem připomíná závodního jezdce a v kartě řidiče zbývají poslední dva body, zkuste jízdu s elektromobilem. Dokáže vás změnit a přitom zůstanete středem pozornosti. Jen ta pozornost bude čistě pozitivní a možná od trochu jiného typu lidí.

A jen pro zajímavost, výroba Hyundai IONIQ probíhá v mateřském závodě v Koreji a špatnou zprávou je, že kvóty pro Českou republiku jsou zatím nízké, ale nemůžeme se divit, když zájem o elektromobily je poslední dobou enormní. Naopak dobrou zprávou je, že všechny zmíněné modely můžete spatřit v Hyundai Centrum Praha, kde vám kromě testovací jízdy poskytnou veškeré informace. Minimálně jděte okouknout hybridní verzi, která vyhrála prestižní Red Dot Award 2016 v kategorii automobilového designu.