Jak ukázal průzkum PwC ČR mezi více než stovkou z šéfů nejvýznamnějších tuzemských firem, patří měnové riziko mezi čtyři největší hrozby letošního roku. Obává se ho více než 80 % dotázaných a pro 30 % českých generálních ředitelů představuje dokonce významnou hrozbu. A jak říká ve videu Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika, ať už se koruna posune kamkoliv, můžeme očekávat mnohem větší výkyvy než v předchozích letech.

Jak ukázal již dřívější průzkum PwC, přibližně devět z deseti firem v Česku je nějakým způsobem navázáno na zahraničí. Desetina českých firem například vidí v expanzi na zahraniční trh největší růstovou příležitost pro letošní rok. Jednou z firem, která je velmi aktivní na zahraničních trzích, je nakladatelství Albatros Media. To vydává do zahraniční desítky publikací každý rok. Najde v zahraničí nakladatele, který si objedná výtisky na klíč, a následně si je distribuuje na svém trhu pod vlastní značkou, tedy formou koedice. Albatros takto spolupracuje s desítkami renomovaných světových nakladatelství. "Převládá samozřejmě angličtina, ale poměrně úspěšní jsme i ve Francii, Německu, Skandinávii a v poslední době se poměrně silně zaměřujeme na Asii a daří se nám expandovat v Číně," říká Václav Kadlec, generální ředitel společnosti Albatros Media. Podívejte se na celé video s ním:

Měnové riziko trápí nejen ty, kteří na zahraničních trzích působí, ale i vývozce. Česká republika je velmi otevřená ekonomika a značná část zdejší produkce jde na vývoz. Navíc, jak zmiňuje Torben Emborg, generální ředitel Nestlé pro Česko a Slovensko, Česká republika je konkurenceschopné místo pro produkci s nízkými náklady. To ale také znamená, že posilující koruna nám bude tuto konkurenceschopnost ubírat. Co udělat s tím, abychom zůstali konkurenceschopní? Podle Torbena Emborga jsou to investice do vzdělávání, které jsou propojené s podnikáním. Podívejte se na celé video s ním:

Text nevyjadřuje názor redakce