Zařízení ale monitoruje i chytré žárovky, termostaty, čidla, měřáky – přes mobil pak ukazuje úsporu či únik. Chytrá zařízení do aut sledují zase spotřebu pohonných hmot nebo pohyb vozu. V této souvislosti se etabloval pojem Internet věcí – Internet of Things (zkratka IoT). Jde ideálně o bezdrátové propojení vestavěných zařízení s Internetem přinášející zákazníkům maximální efektivitu a úspory nákladů. Firmám pak lepší kontrolu jednotlivých procesů a snadnější, levnější a pohodlnější komunikaci s klienty. Pěkné video na toto téma lze zhlédnout zde: http://video.aktualne.cz/bydleni-budoucnosti/.  V segmentu firem je pak potenciál ještě větší.

Důležitost konektivity, digitalizace a automatizace tak roste – tento trend má podstatný dopad téměř na všechna průmyslová odvětví, hovoří o tom i celá řada průzkumů. Přicházejí tak obrovské příležitosti pro ty, kteří se trendu přizpůsobí. Ovšem zúčastnění hráči musí pečlivě vybírat, kam svou pozornost zaměří.

Oblast chytrých aut (nebo-li smartcars) považuje za strategickou například inovátor
T-Mobile. Proto pro své zákazníky připravuje ke konci roku 2016 zajímavé řešení, jak velmi jednoduchým způsobem vytvořit takové chytré auto i ze starších modelů aut. Stačí, aby byly vybaveny tzv. On-board-diagnostics  (OBD) konektorem. Ten mají všechny vozy vyrobené minimálně od roku 2001, plánované řešení je tedy přístupné pro naprostou většinu majitelů aut prodávaných v Evropě. Instalace je naprosto jednoduchá. OBD konektor je zpravidla umístěný pod volantem nebo vedle něj. Do tohoto OBD portu se velmi snadno připojí malé zařízení zhruba ve velikosti poloviny krabičky karet vybavené SIM kartou T-Mobile. Zařízení čte z počítače vozu aktuální informace a prostřednictvím aplikací v chytrých telefonech bezpečně komunikuje tyto informace majiteli vozu. Ke svým datům tedy přistupuje zákazník prostřednictvím rostoucího množství iOS a Android aplikací přímo ve svém mobilním telefonu.

Chytré auto informuje majitele vozu například o stavu kapalin, nebo upozorní, když něco v autě přestane fungovat. Eviduje také knihu jízd, vyhodnotí ekonomickou jízdu (úspora nákladů), pomůže najít volné nebo i neplacené parkoviště. Řeší také základní zabezpečení – majitele vozu upozorní zprávou, že je zaparkovaný vůz poškozen, odtahován či v pohybu. Služba zvyšuje pasivní zabezpečení vozu a jeho cestujících. Aplikace však nabízejí celou řadu dalších benefitů.     

Podle průzkumu McKinsey Connectivity and Autonomous Driving Consumer ze září 2015 připouští až 90 % manažerů v tomto průmyslu, že konektivita ve vozidle změní v budoucnosti významně jejich byznys: 

 

graf TMO

Koncem roku 2015 jezdilo po celém světě až 36 milionů aut propojených s internetem. Letos se odhaduje, že během pěti let, tedy v roce 2021 se očekává na silnicích 381 milionů aut s obdobnou platformou, tzn., že 82 % vozů prodaných ten rok bude již automaticky propojeno s internetem. 

graf2 TMO

 

Zdroj: analýza The Transformation of The Automobile, BI Intelligence, 04/2015

Výrobci aut si tento trend samozřejmě uvědomují a ví, že jde o stěžejních byznys příležitost, jak zákazníkům ještě zvýšit komfort ze služeb – bezpečnost, trackování, ekonomičnost a mnohé další. Leadrem v oboru je jednoznačně BMW s 24,5 % takto vybavených aut.

Deutsche Telekom informoval na světovém kongresu mobilních technologií Mobile World Congress v Barceloně letos v únoru o projektu chytrých aut širokou veřejnost. T-Mobile Czech Republic ve spolupráci s kanadskou společností Mojio tento projekt řídí a pro celou skupinu testuje. Pilotním trhem bude právě Česká republika a platforma je stále otevřená, proto – kdokoli v této oblasti něco podniká, může se s T-Mobile stále ještě spojit se svou byznys příležitostí přes www.t-mobile.cz

Text nevyjadřuje názor redakce