Jak se zrodil nápad na vaši parkovací aplikaci?
V březnu letošního roku jsme na IBM Hacakathonu přišli s prvotní myšlenkou. Tu jsme dále rozpracovali, udělali jsme prototypy, vyzkoušeli si zpětnou vazbu veřejnosti i odborníků na technologie. Následně jsme náš projekt dále rozvíjeli a momentálně jej uvádíme do praxe.

IBM DWH banner ihned cz 675x107 v1

 

 

 

Na webových stránkách parkingtip.org, kde vaše řešení popisujete, se opíráte o výsledky průzkumu, který se zabývá komplikacemi s parkováním ve městech. Kdo je autorem této studie?
Data jsme získali z IBM Global Parking Survey. Ukázalo se, že přímo IBM se zabývá parkováním a problémy s ním spojenými. Vyvíjejí mnohem komplexnější řešení, například ve Švédsku, a myslím, že i v Londýně jej mají založeno na čtení státních poznávacích značek a automatickém placení parkování přímo od IBM. My máme projekt, který hledí na tentýž problém z jiného úhlu.

Chcete se dozvědět více o řešeních od IBM? Klikněte sem.

Vaše řešení je založeno na propojení nabídky parkování a poptávky po parkovacích místech. Lidé jsou motivováni k tomu, aby poskytli řidičům informaci, kde mohou zaparkovat, a řidiči jim za tip zaplatí. Chápu princip správně?
Pojmenoval jste to přesně. Kdokoli s mobilním telefonem dokáže podat informaci o parkovacím místě. Vždy zohledňujeme aktuální polohu mobilního telefonu. Uživatel zašle na jedno kliknutí informaci a v případě, že tam řidič zaparkuje, dostane ten, kdo místo nahlásil, odměnu. A samozřejmě si řidiči na jedno kliknutí mohou příslušnou informaci vyžádat z aplikace a poté jsou navigováni k nejbližšímu parkovacímu místu. Poplatek jde od řidiče k lidem, kteří poskytli informaci.

Bude aplikace pro uživatele zdarma?
Stáhnutí aplikace zdarma je. Bezplatné je i její používání v počáteční fázi, na vyzkoušení. Potom záleží na tom, jestli se uživatel rozhodne prostřednictvím aplikace i platit za parkovací služby, nebo ji chce využívat jen k navigování k parkovacím místům. V druhém případě je pro něj služba symbolicky zpoplatněna – poplatek se pohybujeme v rozmezí od třiceti centů do jednoho eura. Pokud se však rozhodne prostřednictvím aplikace také platit za parkování, to znamená, že si přes ni koupí parkovací lístek, bude mu poplatek za navigování odečten a on pak platí jen za parkování městu či privátní garáži.

Kdy a kde začnete s ostrým provozem?
Očekáváme, že uzavření dohody s Brnem bude trvat zhruba šest měsíců, s Bratislavou je to také rozjednané, ale ani tam neočekávám, že bychom to dotáhli dříve než za půl roku. A to z důvodu legislativního procesu a již existujících kontraktů. V počáteční fázi od spuštění očekáváme, že budou do systému zapojeny hlavně komerční garáže, protože s nimi se dohody uzavírají snáze. V Bratislavě bychom chtěli službu spustit v září a v Brně na konci letošního roku.

Aplikace je vyvinuta na cloudovém řešení IBM Bluemix. Jak jste se k němu dostali a čím pro vás bylo výhodné?
Z mého pohledu spočívá hlavní výhoda v rychlosti nasazení. Kdybych to porovnal se standardním řešením, tak tam potřebujeme server specialistu, který server nainstaluje. Nainstaluje databázi, runtime i všechny služby a stará se o něj. U Bluemixu toto odpadlo, nalogovali jsme se a rovnou jsme si spustili službu, kterou jsme si vybrali, PHP runtime, SQL databazi, SMS bránu a GEO lokace. Brzy jsme měli nastavené prostředí a dalo se vyvíjet. Odpadl nám tedy člověk, který by se staral o infrastrukturu. Další výhodou je funkce AutoScaling, která umožňuje dynamicky navyšovat prostředky serverů. To znamená, že když potřebujeme více prostředků, systém to automaticky identifikuje a dá nám jich více. Jestliže je nepotřebujeme, zase je uvolní. Platíme, jen když je skutečně používáme. Nemusíme se bát o dostatečný výkon serveru, automaticky se to škáluje.

Měli jste už předtím nějaké zkušenosti s technologiemi od IBM?
Přiznám se, že ne, alespoň ne v oblasti cloudových řešení. Byla to pro nás nová věc. Ale v Brně na hackathonu jsme zjistili, že je fakt jednoduché začít tohle řešení používat. U jakékoli jiné platformy potřebujete týdny. Tady jsme se bavili o hodinách. Na hackathonu nám všechno ukázali, nalogovali nás a nějaké dvě tři hodiny trvalo nastavení k tomu, abychom to mohli začít používat.

Je vaše spolupráce s IBM širší?
Spolupracujeme hlavně při consultingu samotného vývoje na platformě Bluemix. Několikrát jsme využili jejich development tým, který nám radil, jak naše řešení efektivně integrovat do cloudu. V rámci IBM se snažíme spolupracovat i na obchodním consultingu, protože IBM má v této oblasti značné kontakty. Vytipují nám například vhodné obchodní partnery i to, jakým způsobem dále postupovat.

Aplikaci bude třeba představit řidičům. Jak máte vyřešený marketing?
Připravujeme kampaň ve spolupráci s agenturou, která se orientuje právě na aplikace a start-upy. Zaměříme se na uživatele mobilních telefonů přes reklamy v mobilních telefonech a dalších elektronických službách. Půjdeme cestou on-line reklamy cílené na aplikace. Ve spolupráci s agenturou se v současné době snažíme naškálovat objemy reklamy pro jednotlivé segmenty, které potřebujeme zasáhnout.

Jaký očekáváte zájem? I ve světle toho, jak na nápad reagovali lidé na zmíněném hackathonu?
Podle zpětné vazby, kterou jsme získali od publika i od města, bude v dopravních špičkách, kdy je problém zaparkovat, zájem velký. Je třeba počítat s tím, že se jeho míra bude v průběhu dne měnit. V ranní dopravní špičce bude poptávka vysoká a pak bude postupně klesat a přesouvat se do příměstských částí. Ráno bude logicky potíž zaparkovat spíš v centru, večer zase na sídlištích. Tam, kde s parkováním problémy nejsou, aplikaci samozřejmě nikdo nevyužije. Pokud jde o zpětnou vazbu na zpoplatnění: řidiči reagovali velmi pozitivně, když zvážili čas, nervy a palivo, které je stojí hledání parkovacího místa. Může to znamenat i půlhodinové kroužení v městské dopravě! Cena jim připadá adekvátní a je výrazně nižší, než jakou by zaplatili svým časem a palivem při hledání místa.

Jak se vám podaří motivovat nabídkovou stranu, tedy lidi, kteří budou dodávat tipy, kde zaparkovat?
Základ spočívá v tom, že pokud řidič, který odjíždí z parkovacího místa, poskytne informaci dalšímu řidiči, de facto se mu tím vrátí poplatek. Pak za parkování přes aplikaci prakticky neplatíte. Druhá motivace je hlavně pro studenty. Mohou si vydělat půl eura za jedno zaparkované auto. Dnes mají všichni mladí lidé mobilní telefony a odesláním tipů si mohou snadno přivydělat. Samozřejmě neočekáváme, že někdo zaměstnaný s normálním příjmem by kvůli takovýmto částkám chodil po městě a tipoval nám místa. Spoléháme tedy hlavně na studenty a na řidiče, kteří chtějí, aby se jim peníze za využití aplikace vrátily.

Po Brně a v Bratislavě jistě budete chtít aplikaci rozšířit i do dalších měst, že?
Města, o kterých jsem se zmínil, jsou na vyzkoušení a odladění jak samotného řešení, tak marketingových kampaní. Potom bychom chtěli expandovat do co největšího počtu měst, která ještě nemají parkování tímto způsobem řešeno. Samozřejmě existuje mnoho podobných aplikací a některá místa už jsou výrazně obsazená, ale pak máte města ve východní Evropě, některá i v západní Evropě, a samozřejmě rozvíjející se trhy, jako je Čína a Indie, které obsazena nejsou, a zároveň se obyvatelé potýkají s velkými problémy s parkováním. Chceme se na ně tedy zaměřit a rozšiřovat působení na základě znalostí, které získáme v pilotních městech, tedy v Brně a Bratislavě.

Už máte konkrétní plány, kde se prosadit?
Do konce roku bychom chtěli mít v provozu alespoň dvě až tři města, abychom měli jasný koncept. V této fázi neočekáváme výrazné zisky. Potom bychom se chtěli zaměřit na západní Evropu, která je nejblíže a ještě se tam najdou města, jež nemají tuto problematiku vyřešenou. Následně se začneme zajímat o největší města v Číně. Očekávám, že příští rok se budeme soustředit nejprve na západní Evropu a následně, na konci roku, přesuneme pozornost k asijskému regionu.

Mohl byste představit tým, který stojí za aplikací ParkingTip?
Momentálně jsou v ParkingTip tři lidé. Já jsem founder, který řeší obchodní stránku věci a s tím spojené řízení společnosti a tak dále. Potom máme frond-end developera Martina Sumeru, který vyvíjí Android aplikaci, a back-end developera Marka Bubána, který pracuje s IBM Bluemixem.

Plánujete rozšíření firmy?
Nabíráme developery. Sháníme lidi do týmu, abychom zrychlili vývoj IOS aplikace. Očekáváme, že její vyvinutí bude rychlejší, když využijeme to, co máme na Androidu, a jen vytvoříme jakési zrcadlo. V září bychom to měli mít uzavřené, abychom stihli launch v Bratislavě.