Poklidná jízda prosluněnou krajinou Francie, Německa, Španělska či dalších zemí Evropy může být nepříjemně přerušena z dálky blikajícím modrým majáčkem a znamením stop. Neznalosti se nepromíjí, policisté v zahraničí bývají nekompromisní a často mají i silnější nástroje na hříšníky, než jejich čeští kolegové. Pokuta pak může být tou mírnější podobou trestu. Proto je lépe seznámit se se záludnostmi včas.

Slovensko

Předpisy našich nejbližších sousedů ve většině kopírují ty naše. Některé se však liší. Pokud jste ale byli zvyklí, že na Slovensku platí stará dobrá šedesátka, raději odlehčete noze na plynu. Nový zákon stanovil limit na 50 km/h a stejně jako u nás zavedl povinnost celodenního a celoročního svícení.

Přísnější pravidla se vztahují na antiradary. Jejich použití může přijít na 160 euro a v případě, že je pevně zabudovaný, může policie zadržet doklady k vozidlu.

Zpřísnění doznaly také pokuty za přestupky; horní hranicí je teď v přepočtu 35 000 Kč. Pokud pokutu nehradíte na místě, může vám být zabaven řidičský průkaz. Pokutu si můžete odpracovat formou veřejně prospěšných prací. Za každou hodinu se vám z pokuty umaže cca 100 Kč.

Německo

V Německu zapomeňte na předjíždění autobusu, pokud se blíží k zastávce, u které hodlá zastavit a dává při tom znamení o změně směru jízdy. Autobus můžete předjet až tehdy, když zastaví, a to pouze rychlostí chůze (4 – 7 km/h). Za porušení hrozí pokuta 40 eur a ztráta bodu.

V Německu bedlivě sledují také dodržování nejnižší dovolené rychlosti a přestupkem je i bezdůvodně pomalá jízda. Pokud tedy hodláte jet na německých dálnicích stovkou v levém pruhu, patrně se vám to nevyplatí.

Rakousko

nullV Rakousku můžete stát v zónách krátkodobého stání v rozmezí od 30 minut do 3 hodin, potřebujete k tomu vozidlo vybavit parkovacím kotoučem. Ten obdržíte bezplatně v každé trafice.

Místní policisté hodně dbají na stav pneumatik. Minimální povolená hloubka dezénu u osobních automobilů: 1,6 mm Za nevyhovující stav přijdete o SPZ do doby zaplacení pokuty a výměny pneu.

Francie

Vlastníte-li řidičský průkaz méně než dva roky, platí pro vás ve Francii jiné rychlostní limity. V obci můžete jet sice 50 km/h, stejně jako ostatní, ale mimo ni jen pro vás maximem 80 km/h (ostatní 90 km/h) a na dálnici 110 km/h (ostatní 130 km/h).

Také zde jsou zakázány pasivní i aktivní antiradary; sankce: 1500 eur a zabavení vozidla. Od 1. července přibyla povinnost mít ve voze alkoholtester; nedodržení povinnosti: 11 eur.

Španělsko

Ve španělsku je pozitivní, že řidiči aut a motocyklů mohou mimo obec při předjíždění pomaleji jedoucích vozidel překročit nejvyšší dovolenou rychlost o 20 km/h. Neplatí to však na dálnicích a víceproudých silnicích.

Slovinsko

Ve Slovinsku si dejte pozor na jízdu „na oranžovou“; pokuta: 126 eur. Oranžová je tu zastoupena blikající zelenou. Platí zde také celodenní svícení; pokuta: 40 eur.

Rumunsko

V Rumunsku nesmíte od 22.00 do 6.00 používat v obci klakson a v některých městech (například v Bukurešti) se nesmí klakson používat  vůbec!

Island

Při potkávání se s protijedoucím vozidlem musí vozidla na Islandu snížit rychlost, aby nedošlo k jejich poškození  odletujícími kamínky, 75 % zdejších vozovek totiž tvoří štěrk. Předpis však platí i asfaltu.

Chorvatsko

V Chorvatsku je začátečník (řidičský průkaz vlastní méně než 24 měsíců) rychlostně omezen jako ve Francii a musí dodržovat 80 km/h mimo obec (90 km/h), 100 km/h na rychlostní silnici (110 km/h) a 110 km/h na dálnici (130 km/h). Alkohol není u začátečníka tolerován, jinak je dovoleno 0,5 promile.

Řecko

V Řecku se používají značku tzv. střídavého stání. Římská jednička na zákazu stání znamená možnost parkovat v lichých a dvojka v sudých týdnech. Postih za nedodržení: demontáž SPZ.

Samozřejmostí jsou bezpečnostní pásy, alkohol se toleruje v omezeném množství, tedy jedno pivo neublíží. V pahorkatých částech řeckých ostrovů je zvykem do nepřehledné zatáčky použít klakson jako upozornění pro proti jedoucí vozidlo.

Itálie

Italové rádi troubí, takže se nabádá k umírněnosti. Častým nemilým překvapením však bývá odcizení automobilu. Proto neparkujte na opuštěných a neosvětlených místech, pečlivě zamykejte, zavírejte okénka a blokujte volant. Cenné věci a doklady nenechávejte na zadních sedadlech ani za jízdy.

Pokud se necháte unést k sexuálním hrátkám v autě poblíž obydlených oblastí, můžete být potrestáni odnětím svobody od 3 měsíců do 3 let. 

 

 

 

3 zelenina 76070080Za vůní levandule

Provence je nádherným francouzským regionem, ležícím jihovýchodně na pobřeží Středozemního moře. Její rozloha je 31 400 km2. Táhne se v podstatě již od nejvyšších zasněžených vrcholků Alp a končí na sluncem rozpáleném zlatavém písku oblíbených pobřežních destinací.

Jde o velmi rozmanitou oblast co do typu krajiny. Naleznete tu klidná tichá místa, jako stvořená k procházkám a relaxaci. Více k pobřeží si užijete  teplých slunných dnů  na zdejších rozlehlých plážích s jemným pískem a čistým, blýskavě modravým mořem.

Cestování po Provance není určitě jízda monotónní a jednotvárnou krajinou. Míjíte  rozeklané útesy, horské vesničky, kaňony, které jsou pro tuto oblast  typické. Většina silnic je s asfaltovým povrchem. Některé se vinou až do nejvyšších pater vápencových skal s možností výhlídky do údolí a koryt řek. Dávné hranice dodnes symbolicky hlídají opevněná města a vrcholky kopců jsou posety vesnicemi, které své polohy využívaly k ochraně před nepřátelskými útoky.

Neodmyslitelným znakem Provence jsou rozsáhlá levandulová pole. Fialkové bylinkové lány se široce rozprostírají po kraji, v kamenitých výše položených oblastech. Kromě levandule se zde pěstují další suchomilné rostliny jako je 1 levandule 83703190rozmarýna, tymián a myrta, plné silic, které zaplaví za horkých dnů okolí krásnými vůněmi.

Za výlet stojí starobylý Avignon. Avignonský palác i další památky, které avignonské uličky ukrývají, rozhodně turisté nemusí zdlouhavě hledat. Vše je úhledně ukryto za zdmi prastarých hradeb, po jejich překonání se ocitnete ve starobylém centru města. Jednou z nejznámějších staveb Avignonu je most, který končí uprostřed řeky Rhony. Most kdysi spojoval oba břehy, pak se na něm ale podepsala lenost Avignonských. Most chátral a chátral, až s plovoucími ledy jednoho jara odešly i mostní oblouky. Uprostřed řeky zůstaly trčet zbylé čtyři. Pokud se rozhodnete vyrazit do Avignonu autem, nebojte se dojet až do středověkého srdce města za prstencem pevných hradeb. Tady najdete hned několik parkovacích domů a od papežského paláce i polorozbořeného mostu vás bude dělit jen několik kroků. Jen pozor, abyste vy nebo váš vůz nedostali z úzkých uliček záchvat klaustrofobie.

Text nevyjadřuje názor redakce