Tuto ztrátu musí firma pokrýt ze „svého“, ze zisku, a tudíž si na ní musí vydělat. Jen pro ilustraci – pokud je marže na každém obchodu ve výši 10%, musí na pokrytí ztráty z nezaplacených pohledávek ve výši 1 mil Kč realizovat dodatečné obchody v hodnotě 10milionů Korun!
KUPEG úvěrová pojišťovna, a.s. se pohledávkami zabývá denně, a to i těmi problémovými – v roce 2011 pojistila v tuzemsku pohledávek za více než 100 miliard Kč, z nichž jako problémové řešila pohledávky v hodnotě 500 mil. Kč. V rámci řešení problémových pohledávek za českými dlužníky KUPEG v roce 2011 identifikoval rostoucí množství profesionálně vytunelovaných společností.

Tunelují profesionálové
Co je však alarmující je skutečnost že na rozdíl od jednotlivých izolovaných případů, na které KUPEG občas narazil v minulosti, se dnes setkává s celými řetězci firem, které zlikvidovala specializovaná firma nebo člověk.
Schéma takovéto „likvidace“ je poměrně jednoduché:
- Střední či menší společnost, která nevykazuje žádné finanční problémy a navíc dlouhodobě funguje na trhu, se její majitel rozhodne prodat a zlikvidovat.
- Společnost kupuje specializovaná firma, která ovládne její statutární orgány. Společnost obvykle tím okamžikem přestane komunikovat, platit a celkově fungovat.
- Po jednom až dvou měsících je firma dále převedena na „bílého koně“ kde zůstane.

Velmi obtížná obrana
Z uvedeného však plyne obrovské nebezpečí pro obchodní partnery - likvidovaná firma totiž žádným způsobem neindikuje problémy či záměr ukončit činnost a do posledního okamžiku funguje zcela standardně. Obrana je tedy velmi obtížná - standardní analýza stability společnosti podobnou hrozbu neodhalí. Jedinou možnou ochranou a prevencí je opatrnost a pozornost při realizaci jednotlivých obchodů a tudíž jsme zpět na začátku článku - úzký kontakt s majiteli odběratele krom zlepšení obchodních vztahů může pomoci detekovat změnu v chování a upozornit na hrozbu. Varovným signálem může být již to, že Váš obchodní partner se kterým standardně komunikujete, je najednou nedostupný či se odmítá setkat. S popsaným schématem může souviset i náhlá změna ve vlastnictví obchodního partnera. A je-li tato situace provázena navíc neobvykle významnou objednávkou, je to důvod k poplachu.

Riziko tunelování roste
Riziko, že dodavatel narazí na firmu, která zmizí, radikálně roste. Katastrofou pro dodavatele je, že vše se odehrává velmi rychle a organizovaně, takže než dodavatel začne upomínat zaplacení pohledávky, už reálně není nikdo, na kom by bylo možné peníze vymáhat.

 

Text nevyjadřuje názor redakce