Aktivita eTwinning podporuje spolupráci evropských základních, středních a mateřských škol prostřednictvím informačních a komunikačních technologií (ICT). Účastníkům nabízí na portálu www.etwinning.net zázemí, nástroje a služby pro realizaci mezinárodních projektů. Celý portál je přeložen do všech jazyků EU. Každoročně přibývá počet uživatelů, v současné době je registrováno téměř 150 000 učitelů pracujících na více než 5 000 projektech. Po registraci mohou učitelé na portále vyhledávat partnery, zakládat projekty, vzájemně si vyměňovat nápady a fungující metody práce a bez dlouhých průtahů zahájit spolupráci.

Nejvýznamnější cílovou skupinou eTwinningu jsou žáci, kteří vstupují do mezinárodní komunikace a spolupráce s využitím ICT, virtuálně se setkávají s evropskými spolužáky při práci na společném internetovém projektu. Pedagogové se mohou zapojit i do činnosti internetových eTwinningových skupin, kde si vyměňují zkušenosti učitelé stejného oborového zaměření z celé Evropy. Portál eTwinning nabízí také učitelům možnost dalšího vzdělávání online formou ve vzdělávacích seminářích; v krátkých online kurzech.

Národní podpůrné středisko pro eTwinning v ČR www.etwinning.cz nabízí českým učitelům technickou i metodickou pomoc při realizaci projektů eTwinning propaguje eTwinning v ČR, pořádá bezplatné metodické semináře eTwinning ve všech krajích ČR, kde se učitelé mohou naučit prakticky u počítačů používat prostředí eTwinning. Zkušení lektoři – ambasadoři eTwinning si kladou za cíl především motivovat učitele k projektové činnosti. Dále středisko pořádá další akce a konference pro učitele a vysílá české učitele na mezinárodní semináře a konference zaměřené na práci v mezinárodních vzdělávacích projektech na dálku.

Co vlastně vede školy a učitele k tomu, aby se registrovali do eTwinningu? Nejlépe to vystihují slova Mgr.Marcely Erbekové, ředitelky Základní školy T.G.Masaryka Mnichovice, okres Praha – východ: „Do projektů e Twinning se naše škola zařadila již na úplném začátku v roce 2005. Měli jsme v té době už zkušenosti s projekty Comenius. Ale když má kolegyně Ivana Drbohlavová objevila eTwinning, velmi ji to nadchlo zejména proto, že zde odpadá administrativa s vyplňováním žádostí. A protože i já jako ředitelka školy si plně uvědomuji, že mezinárodní projekty na škole nemohou být pouze nějakou „volnočasovou aktivitou“ jednoho nadšeného učitele, tak jsme je velmi pevně zakotvili do našeho školního kurikula.

Projekty eTwinning jsme zařadili zejména do výuky angličtiny. Najednou bylo mnohem snazší prakticky naplňovat cíle základního vzdělávání a rozvíjet klíčové kompetence. Pojmy jako myšlení v evropských souvislostech, kompetence komunikativní či práce s digitálními technologiemi dostaly reálnou náplň. Samozřejmě, že pro práci na projektech on-line musíte mít patřičné technické vybavení, ale to by zejména nyní, kdy se školy vybavují počítačovou technikou a interaktivními tabulemi z tzv.”šablon”, neměl být problém. Naopak si myslím, že právě zapojením do reálné mezinárodní spolupráce, je technika patřičně využívána. Žáci i učitelé jsou motivováni k práci a k neustálému vzdělávání se v řadě oborů. ICT a cizí jazyk jsou opravdu nástroji, bez kterých se v životě neobejdeme. To si dneska uvědomuje i řada rodičů.

A tak právě tím, že realizujeme mezinárodní projekty, získává naše škola prestiž a konkurenční výhody. A někdy i hmotné benefity – ať už v podobě cen s finanční odměnou či nějakou další nabídkou spolupráce na jiných projektech, za kterými jdou i peníze. Školy jsou už většinou technicky dostatečně vybaveny (navíc, k práci na projektu eTwinning stačí jeden počítač s připojením k internetu). A eTwinning je cesta, jak toto vybavení využít novým, moderním způsobem.“

Text nevyjadřuje názor redakce